جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5307
رویکرد فقیهان امامیه به مقاصد شریعت در ابواب معاملات
نویسنده:
مهدی شوشتری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
مقاصد شریعت مجموعه اهداف و غایاتی است که شارع در جعل احکام شرعی مورد ‌نظر داشته است. این رساله تلاش می‏کند مقاصد شریعت را در ابواب معاملات از منظر فقه امامیه استخراج و تحلیل کند. فقیهان امامیه با قبول امکان کشف مقاصد شریعت در ابواب معاملات، برخی روش‏های کشف اهداف شارع را به‌کار گرفته‌ا‏ند و در ابواب مختلف معاملات مانند بیع، قرض، رهن، هبه، حجر، ضمان، صلح و سبق و رمایه به مقاصدی مانند حفظ نفس، حفظ آبرو، حفظ مال، عدم اختلال در نظام، نفی حرج، حفظ دین، آبادانی زمین و... توجه داشته‌اند. اهتمام فقهای امامیه به مقاصد شریعت در مقام استنباط، گاه در توسعه فقه و گاهی نیز در تعمیق آن موثر بوده است. مقاصد شریعت در فقه شیعه با علم مقاصد الشریعه اهل سنت تفاوت‌هایی داشته و البته با چالش‌ها و آسیب‌هایی نیز مواجه است. اما ضرورت توجه به مقاصد شریعت، مانع از عدم توجه به اغراض شارع در مقام استنباط است، به همین دلیل فقهای معاصر شیعه، کمابیش به این علم توجه داشته‌اند.
آیین زندگی در متون اخلاق منثور قرن هفتم ه.ق
نویسنده:
عبدالعلی هاشمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
از آنجائیکه سده هفتم هجری را می توان نقطه اوج ادبیات فارسی سنتی دانست، که در این سده آثار پربار گوناگونی ارائه شده است، در این پژوهش کوشیده شده است تا آثار منثور اخلافی این دوره مورد بررسی قرار گیرد و نظرات دانشمندان این دوره در زمینه های گوناگون اخلاقی، نمایان گردد.بی گمان دانسته های نویسندگان متون منثور اخلاقی این سده، که از یکسو، ریشه در فرهنگ ایرانی - اسلامی سده ها پیشین دارد. و از سویی دیگر از فرهنگهای گوناگون دیگری سرچشمه گرفته، همراه با تجربیات شخصی این نویسندگان در زمینه های مختلف زندگی، آموزشهای سودمندی را برای روبرو شدن با گرفتاریها، و بهره برداری از فرصتها به دست می دهد؛ که کاربرد این آموزشها، راه رسیدن به کامیابی را هموارتر می سازد.در انجام این پژوهش، با بررسی کتابها و رساله های اخلاقی سده یاد شده، و برگه برداری درباره موضوعات گوناگون، کوشش شده تا هر آنچه را که کاربرد آن یاریگر انسان در بهتر زیستن و بدست آوردن خوشبختی در دو جهان می گردد. و نویسندگان متون اخلاقی در این سده، بطور مستقیم یا غیرمستقیم، به آن اشاره کرده اند. گردآوری شود؛ که حاصل این تلاش، 50 مقاله در زمینه های گوناگون فردی و اجتماعی می باشد که می توان به مواردی همچون ارتباط با خدا، فراگیری دانش، بلند همتی، پیش بینی در کارها، دوری از غم و اندوه، مشورت، پاکدامنی و درستگاری، آداب معاشرت، خوش رویی، نیکی و بدی، رازداری، همنشینی، آیین دوست، خانواده، دارایی، سخن و حکومت اشاره کرد.در اینجا به دیگر دانشجویان و پژوهندگان پیشنهاد می شود تا با بررسی دیگر آثار اخلاقی بر سده های گوناگون، آیین زندگی را به عنوان شاخه ای برجسته از ادبیات فارسی، به نمایش بگذارند.
آثار تربیتی حیا و روش‌های پرورش آن
نویسنده:
محمدحسین صابری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این پژوهش متشکل از هفت قسمت می‌باشد : شش فصل و یک خلاصه و نتیجه‌گیری. فصل اول، شامل ساختار و کلیات طرح تحقیق می‌باشد که بدنه اصلی پژوهش را می‌سازدو عباتند از : بیان مساله، اهمیت، ضرورت پژوهش و انگیزه تحقیق، سابقه تحقیق، سوال‌های اصلی و فرعی تحقیق، اهداف اصلی و فرعی تحقیق، روش تحقیق و تعریف لغوی و اصطلاحی حیا و مفاهیم نزدیک و مقابل به آن. در فصل دوم، اقسام حیاو درجات آن‌ها بر اساس معیارهای خاص، به خوب و بد، مثبت و منفی، عاقلانه و احمقانه، و فطری و غیرفطری، درونی و بیرونی حیای از انسانها و حیوانات، خود پیامبران و ائمه ، فرشتگان ملائکه و خداوند متعال حیای جواری و جوانحی درونی و بیرونی تقسیم گردیده است، و با استفاده و استناد به آیات و روایات و اقوال علمای اخلاق اسلامی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در فصل سوم آثار تربیتی فردی حیا، به آثار دنیوی و اخروی تقسیم کرده و مواردی را نیز به عنوان زیر مجموعه ذکر کرده با استناد به آیات به خصوص روایات بررسی نموده و در حد توان خود تحلیل کردیم. در فصل چهارم آثار تربیتی اجتماعی حیا را با استناد به آیات و به خصوص روایات تحت عناوین مختلف ذکر کردیم که عباتند از : الف : حفظ عفت عمومی و هنجارسازی معنوی ب- صیانت از قوانین با ایجاد ضمانت درونیج- صیانت از روابط سالم اجتماعی در فصل پنجم به عوامل پیدایش و تقویت و روش‌های پرورش حیا، بی‌حیایی را مورد بحث و بررسی قرار دادیم و آن را به دو قسمتهای عوامل پیدایش و تقویت و روش‌های پرورش حیا د رارتباط با خود و دیگران تقسیم کرده زیرمجموعه‌هایی را نیز بیان کردیم و آسیب‌های بی‌حیایی نیز در ضمن آن در آخر فصل بیان کردیم و از منظر آیات و روایات و اقوال علمای اخلاق اسلامی تحلیل کرده‌ایم. در فصل ششم، موانع بازدارنده حیا را از منظر آیات به خصوص روایات و علمای اخلاق اسلامی مورد بررسی و تحلیل قرار داده آن را به موانع درونی و بیرونی تقسیم کرده‌ایم. و در خاتمه مطالب عمده پایان نامه را خلاصه و نتیجه‌گیری نموده‌ایم.
کارکرد نظریه مشروعیت حکومت در اهل سنت و مقایسه ان با کارکرد نظریه ولایت فقیه در دو سده اخیر
نویسنده:
علیرضا اختیاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
خلافت عثمانی بخاطر کارکردهای منفی خود دچار رکود گشت و مسأله اختلاف اقلیتها در عثمانی که از دید منفی مسلمین نسبت به اهل ذمه ناشی می شد و همچنین مسأله تحجرگرائی و مخالفت با علوم عقلی و تجربی که از نوعی تعصب و بدعت خواندن نوآوری ها ناشی می شد موجب رکود و افول خلافت گردید . در این میان تعامل نادرست عثمانیان در مقابل استعمار غرب که تمام تلاش خود را برای از بین بردن آن به کار بسته بود موجب تسریع روند انحلال خلافت گردید و در نتیجه خلافت عثمانی در اثر کارکردهای منفی و عملکرد نامناسب نتوانست خود را از فروپاشی نجات دهد.در مقابل نظریه ولایت فقیه در شیعه در قالب مکتب اجتهادی با کارکردهائی از قبیل برداشت صحیح از جایگاه دین عقل در سیاست توانست سیاستی پویا و منطبق بر دین در پیش گیرد که اضافه بر ایجاد وحدت بین مردم توانست مردم را با محوریت دین وارد صحنه سیاست نماید و ایده خود را در دل توده های مردم جای دهد. و در نهایت توانست با استبداد داخلی و استعمار خارجی مبارزه نموده و حاکمیتی اسلامی بر اساس تعالیم دینی شکل دهد و مسیر جدیدی پیش روی مسلمانان جهان قرار دهد. بحث حاضر در این عصر که اسلام دوباره به عرصه سیاسی باز گشته ، و بیداری اسلامی ملتهای مسلمان را به خود آورده است؛ بیش از پیش اهمیت یافته است.
خودشناسی و آثار اخلاقی آن از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
علی حسن زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
از دیدگاه اسلام مسأله خودشناسی و شناخت عمیق از حقیقت خود، به منظور کشف استعدادها و توانمندی های فطری و حرکت در مسیر رشد و تکامل و نیل به سعادت و خوشبختی، از ضرورت و اهمیت بالایی برخوردار است. این پژوهش با روش توصیفی، تحلیلی و با رویکرد اخلاقی به موضوع خودشناسی از منظر قرآن و روایات پرداخته و آثار آن را در اخلاق بررسی میکند. هدف این پزوهش 1. آشنایی با اهمیت خودشناسی 2. آشنایی با آثار خودشناسی در اخلاق فردی و اجتماعی انسان ها است. نتایج حاصل از این پژوهش، بیانگر آن است که در بینش قرآنی و روایی، خودشناسی به عنوان مهمترین عامل حرکت در مسیر رشد و تکامل انسانی و اخلاقی مطرح بوده و آثار و برکات فراوانی در اخلاق می باشد.
رابطه علم و دین از دیدگاه آلیستر مک گراث
نویسنده:
علی شاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
پایان نامه از محتوای زیر تشکیل شده است:کلیات در قالب تبیین مفاهیم از جمله علم و دین از رویکردهای گوناگون: علم از نظر واژه شناسی و اصطلاحی تعریف شده است. در تعریف علم به دیدگاه پوزیتیویست ها، ابطال گرایان، تعریف ساختاری لاکاتوش و کوهن اشاره شده و در ادامه دین نیز از نظر واژه شناسی و اصطلاحی جوهری و ذاتی، روان شناختی و جامعه شناختی تعریف شده است.در ادامه سیر تاریخی جهان بینی علمی و دینی قرون وسطی تا قرن بیستم آمده و پس از آن مدل ها و رویکردهای رابطه علم و دین از دید ایان باربور و تد پیترز اشاره شده و در پایان مدل آلیستر مک گراث بررسی شده و رویکرد وی در قالب هم سخنی ذیل مضامین عام بررسی شده است.
نمودهایی از شیوه های آموزشی در انتقال مفاهیم دینی از دیدگاه قرآن
نویسنده:
علی فلاح
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
دین اسلام که به عنوان کامل‌ترین دین در بین ادیان الهی است؛ احکام و دستوراتی دارد که توسط قرآن معجزه جاودانی و جهانی پیامبر اکرم (ص) به سوی بشر فرستاده شده است. آموزش این احکام و دستورات که موجب سعادت دنیوی و اخروی انسان می‌گردد؛ به تناسب موضوع نیازمند شیوه‌ها و روش‌های مناسبی است، تا آسان تر و موثرتر و سریع تر فرا گرفته شود.امروزه در جهان، از سه نظریه مهم در حوزه آموزش استفاده می‌شود که عبارت‌اند از: یادگیری فعّال، یادگیری پنهان (ضمنی) و یادگیری خردورزی (تفکّر فلسفی). اعتقاد بر این است که، قرآن با جامعیّت و اعجاز خود قرن‌ها پیش، از این شیوه‌های آموزشی برای انتقال و آموزش مفاهیم دینی و دستورات الهی استفاده نموده است. البتّه آموزش به معنای یادگیری نیست. یادگیری هدف آموزش است و هر چه شیوه آموزش بهتر و مناسب تر باشد؛ یادگیری نیز بیشتر تحقق می‌یابد.در این تحقیق سعی شده است که برای هر یک از این شیوه‌های یادگیری (فعّال، پنهان، خردورزی) مصادیق و مثال‌هایی از قرآن آورده و شرح داده شود. به عنوان مثال آیه ای که در مورد مردن و زنده شدن دوباره عزیر پیامبراست نمونه ای از یادگیری فعّال و آیه ای که در مورد ساخت مسجد در کنار قبور اصحاب کهف است نمونه ای از یادگیری پنهان و آیاتی که در مورد تفکّر در آفرینش و مجادله حضرت ابراهیم (ع) با بت پرستان و ماه و ستاره و خورشید پرستان است؛ همه مصادیقی از یادگیری به شیوه خرد ورزی است. بی شک آشنایی با این شیوه‌های یادگیری و دانستن مصداق‌های قرآنی آن، به سخنرانان و مبلّغان مذهبی کمک خواهد کرد تا انتقال مفاهیم دینی توسط آن‌ها آسان تر، سریع تر و موثرتر انجام شود و فراگیران نیز با علاقه مندی بیشتری این مفاهیم را فرا گیرند.
گوهر و صدف دین از منظر نهج البلاغه و صحیفه سجادیه
نویسنده:
الهام اکرامیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر تعیین گوهر وصدف دین از منظر نهج‌البلاغه وصحیفه سجادیهاست .بحث در مورد گوهر وصدف دین با بحث‌های مختلفی پیوند خورده است . تقسیم دین به گوهر وصدف، اولین بار برای رفع تعارض میان علم ودین مطرح گردید . دیدگاه های مختلفی در مورد گوهر وصدف دین وجود دارد که معتقد است الف)توحید گوهر دین است وامور دیگر صدف آن ب) معنویت وعرفان گوهر دین هستند ج)گوهرادیان اخلاق است.روش پژوهش از نوع تحلیل محتوای توصیفی و به صورت کتابخانه ای است . و سوالاتی که در این پژوهش مورد نظر قرار گرفته‌اند عبارتند از 1-گوهر دین از دیدگاه نهج‌البلاغه چیست2-صدف دین از دیدگاه نهج‌البلاغه چیست 3-گوهر دین از دیدگاه صحیفه سجادیه چیست 4-صدف دین از دید گاه صحیفه سجادیه چیست 5- چه وجوه اشتراکی بین گوهر و صدف دین در نهج‌البلاغه وصحیفه سجادیه وجود دارد6- چه وجوه اختلافی بین گوهر و صدف دین در نهج‌البلاغه وصحیفه‌سجادیه وجود دارداین پژوهش در بررسی موضوع مورد نظر به نتایجی در راستای سوالات مطرح شده دست یافته است. از جمله این‌که گوهر دین در نهج البلاغه و صحیفه سجادیه توحید است و از آن جا که توحید با معاد همراه است و بر انسان شناسی خاصی متکی است و همه این ها نیازمند عرفان ومعنویتی جداگانه است این موارد را که در هر دو کتاب مشترک هستند را می‌توان از فروع دین دانست.نتایج به دست آمده بیان‌گر آن است که همه موارد مطرح شده به عنوان گوهر ادیان در نهج البلاغه و صحیفه سجادیه مورد تأیید قرار گرفته اندو نگارنده توحید را بر سایر موارد ارجح دانسته است.
بررسی آثار فردی و اجتماعی انفاق از دیدگاه قرآن کریم
نویسنده:
ابراهیم علی نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
بدون شک درک درست از مفاهیم و رفتارهای اخلاقی و نیک عمل کردن به آنها، می تواند سبب تحول و رشد افراد در یک جامعه گردد. متون اسلامی در مورد این مفاهیم، تفسیر و تعبیرهای دقیق و گسترده ای دارند. از میان این مفاهیم، مسئله انفاق از مباحثی است که تاثیر مستقیم در همبستگی امت اسلامی و تعدیل ثروت ها دارد. در قرآن کریم مسئله انفاق بسیار مورد تاکید قرار گرفته است که عمل به توصیه های اسلامی در مورد انفاق و چگونگی اجرای آن می تواند آثار بسیار مثبتی برای همگان به ارمغان آورد. انفاق به عنوان عمل صالحی است که اگر مطابق دستور قرآن کریم انجام پذیرد، جامعه اسلامی را همیشه به عنوان سیمایی مطلوب برای امت خود قلمداد نموده و باعث درونی شدن هر چه بهتر فرهنگ و ارزشهای اقتصادی اسلام در نهاد افراد می گردد. همچنین اصل انفاق به عنوان یک ارزش دینی است که قرآن و اسلام ، آن را نردبانی برای تقرب به سرچشمه جمال و کمال و زیباترین جلوه های عشق یعنی خداوند متعال می داند.در پایان‌نامه حاضر بر آنیم تا اصول و نکات مباحث انفاق‌را از دیدگاه قرآن‌و‌احادیث، مورد تحلیل‌و‌‌بررسی قراردهد.
  • تعداد رکورد ها : 5307